Faste, Udrensningskur og Detox

Detox er en forkortelse af ordet detoxification, som betyder afgiftning. Det kan man gøre på flere måder.
Jeg var på min første fastekur, for 20 år siden. En uge med grønsagsafkog og urtete – intet andet. Det gjorde jeg i et par år, indtil jeg fandt ud af at jeg faktisk fik det meget bedere  ved at være på råkostkur. Jeg tænker jeg på udrensning som en mental og fysisk udrensning, hvor du også giver dig selv tid til forkælelse og fordybelse.

Hvis detox interesserer dig skal du tage et kig på “Retrokuren – Råkost, detox og forkælelsen” 7 dage med udrensning og selvforkælelse.

Der er ligheder men også stor forskel på hvilken form for udrensning du vælger, om du udrenser med kosten eller om du faster. Jeg vil fortælle om de forskellige former for udrensning her, så det gør det nemmere for dig at vælge.

Fælles for dem alle er at der skal handles rigtig mange grønsager ind.

Detox, udrensning og fastekur

OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL OM DETOX 

Kan man være på udrensning uden kosttilskud?
Ja, det kan du godt, eftersom grøntsagerne virker udrensende, basiske, anti-inflammatoriske. Jeg bruger selv de forskellige ting jeg har skrevet her på listen, hvoraf de vigtigste er de gode olier og mælkesyrebakterier.

Hvor længe skal man være på udrensningskur?
Jeg syntes at 1 uge på råkostkur er passende. Hvis det er fastekuren, så er det også kun 1 uge. Man kan også faste fra mandag til fredag og afslutte fasten med lækre salater i weekenden.

Har alle brug for at udrense?
Det er helt afhængigt af hvad vi spiser af tilsætningsstoffer, junkfood, sprøjtemidler og tungmetaller. Vi omgiver os også med meget plastik, som indeholder hormonforstyrende stoffer. Vær også opmærksom på hudpleje der indeholder parfume og parabener, som optages igennem huden. Bor eller arbejder man i storbyer, er luftforureningen også større end hvis man bor på landet.

Hvornår skal er det bedst at være på udrensningskur?
Når du føler for det og er mental klar til det. For mig passer det godt at starte det nye år med en råkostkur, og nogle gange tager jeg også en kur før eller efter sommerferien.

Hvad får man ud af at detox?
Jeg syntes det giver en skøn fornemmelse i kroppen, og vil sammenligne det med at få gjort hovedrengøring derhjemme. Jeg mærker at det giver mig mere energi, pænere hud, en sund tarm og så føles det rigtig godt rent mentalt.

Boost din slankekur
Mange bruger detox som et boost til til at tabe sig. Alene det at du ikke får sukker og junk i en uge, gør at der ryger et par kilo. Der vil også smutte et par kilo i ren væske. Så det er ikke fordi du vil tabe 5 kilo fedt, men du vil tabe dig nogle bikini kilo.

Er der bivirkninger ved udrensning?
Der kan godt kommer bivirkninger såsom, hovedpine, ubehag, bumser, humørsvingninger, luft i maven, anderledes toiletbesøg, alt sammen afhængig hvilken udrensningsmodel du vælger.
De gode bivirkninger er at man får lyst til at rense ud overalt ;-)  At få rydet op i klædeskabet og smidt alt det tøj ud vi ikke bruger. Rydde op i køkkenskabe, ud med den mad der sviner kroppen til, og gør plads til nye glade og sunde råvarer.

Mental syntes jeg det føles godt at rense ud. Så i den uge hvor jeg er på kur, begrænser jeg alt det larm vi omgiver os med, både i form af computeren, Facebook, oplysninger, tv og andet. Det bliver byttet ud med ro, bøger og forkælelse.

DEN MILDE DETOX

Giv kroppen en uges pause. Spis som du plejer men undgå alt det som vi godt ved er usundt og belastende for kroppen. Du skal spise masser af grøntsager og krydderurter, fordi det er udrensende.

  • Drik 2 store glas vand før hvert måltid
  • Undgå Junk food og færdigretter
  • Slik,  sukker og sodavand
  • Undgå Alkohol

RÅKOSTKUR


Jeg handler stort ind af alverdens grøntsager som kan rives på et rivejern. Brug alle årstidens forskellige grøntsager som hvidkål, rødkål, selleri, ingefær, rødbeder, kålrabi, gulerødder, peberrod, agurk,  løg, hvidløg og frisk chili til at boosste smag og forbrændingen.  Kom masser af de gode olier oven på råkostsalaten

Morgenmad: Frugt, nødder, vand og urtete
Frokost: Råkostsalat med nødder og de gode olier.
Mellemmåltid: Råkost
Aftensmad: Råkost

UrteteLene Hansson Syre / base te, Grøn te  og forskellige Pukka teer til nydelse

Hvid du plejer at spise meget sødt, vil du kunne få en sukkertrang og dit blodsukker kan svinge lidt. Sørg for at spise friskrevet æbler og gulerødder hyppigt igennem hele dagen.

Mangler du inspiration til råkostsalater, har vi lagt nogen op på Netspiren her

JUICE DETOX

smoothies og juice detox

Den minder meget om råkostkuren. Den eneste forskel er at du i 1 uge lever af  grøntsags juicer. Kom alverdens grøntsager i en juicepresser.
Mangler du inspiration til smagen så kan jeg varmt anbefale bogen High on Juice  af Juicemesteren Mads Bo.
Det er ikke en bog om udrensning, men en skøn bog med opskrifter på alle de grøntsager du kan drikke hele året

FASTEKUR

Hvorfor faster vi?
Jeg tror det er vigtigt at gøre op med sig selv hvorfor vi renser ud eller faster og hvad det er vi vil opnå. Det kan være for at tabe sig, eller for at få følelsen af at rense ud mental og fysisk eller for at give kroppen en pause.

Den religiøse faste
Faste er fra gammel tid forbundet med religion, hvor man afholder sig fra at spise og drikke i en kortere eller længere perioder. I kristendommen afholdes fastelavn, som betyder aftenen inden fasten op til påske, hvor man fastede i 40 dage. Men der bliver også fastet i mange andre religioner. Muslimer har Ramadan hvor de faster fra daggry til solnedgang.

Op til fasten….
Det anbefales at man i ugen op til fasten spiser en skånsom og at man ugen efter også spiser en skånsom kost. Det har jeg slet ikke tålmodighed til at gøre, men det er måden man anbefaler at indlede og afslutte en uges fastekur på.

Sådan forløber en fasteuge
Der gøres klar ugen op til, med at spise mere grønt, salater og ellers langsomt skære ned på mængden af mad. Sådan en uge kræver virkelig selvforkælelse på alle områder. Bestil til hos en massør, besøg saunaen i svømmehallen, gå lange ture. Nyd de gode bøger, musik og film.
Gør soveværelset ekstra lækkert, og gå tidligt i seng med en god bog. Gør badeværelset fint og indbydende med stearinlys og varme, for du tilbringer meget tid derude med tørbørstning, ansigtsmasker og anden pleje – måske også lige en hurtig tarmskylning

Da menuen udelukkende er grøntsagsafkog, så syntes jeg det er vigtig at varierer  servicen. Brug kun de fineste tallerkner og drik kun af dit fineste glas. Spis med fuld opmærksomhed på maden og tænk på hvor godt det er for din krop.

Handle liste til 1 uges faste
Start med at handle en masse grøntsager ind så du slipper for at skulle ud og blive fristet af mad og alle de spisende mennesker der overalt. Du ser spisende mennesker overalt, på gaden, i bussen, i fjernsynet, alle spiser og tygger på noget ;-)
Køb årstidens forskellige grøntsager. Feks. Gulerødder, løg, kartofler, grønkål, rødbeder, broccoli, spinat, ingefær lidt peberrod, chili og masser af hvidløg

DETOXSUPPE

Sådan laver du grøntsagsafkog
Grøntsagsafkog til en dag
. Du skal bruge  2 liter vand og deri koger du en masse grøntsager, som er skåret i små stykker. Når de har kogt i ca. 1 time, sier du grøntsagsvandet fra. Alle de skønne økologiske grøntsager smider du væk  og tilbage har du nu dagens måltider. Bon appetit

Morgenmad
: Grøntsagsafkog
Frokost: Grøntsagsafkog
Mellemmåltid: Rødbede og gulerodssaft eller grøntsagsafkog
Aftensmad: Grøntsagsafkog
Te: Mælkebøttete, grøn te eller syre/basete og masser af vand.

Bivirkninger ved faste
Du kan få det dårligt, både fysisk og psykisk. Du kan få hovedpine, hjertebanken, dårlig ånde, snot, rumlen i maven, kvalme og der kan dukke et par bumser op under udrensningen. Du kan også komme til at føle dig træt og ked af det, før du igen føler dig glad og lettet. Hvis du bor alene, så aftal med en ven at du kan ringe på alle tider af døgnet hvis du får det dårligt eller hvis du bliver ked af det.
Hvis du vil afbryde fastekuren, så gør det med en lille portion havrevælling eller anden blid kost. Du må ikke pludselig fylde maven, da man er bange for at det kan give tarmslyng

Blodsukkeret
I starten af en faste vil der komme fald i blodsukkeret. Så hvis du plejer at spise meget sukker vil du måske få symptomer i fald af blodsukker og trang til sødt. Hvis du syntes det bliver ubehageligt, kan du evt. tilsætte lidt frugt i dit grøntsagsafkog
Ps – Bliver du nemt oppustet, skal du undgå at blande frugt og grønt

Er det farligt at faste?
Ja der er mange argumenter imod at faste. Det er skadeligt for kroppen, fordi at når kroppenn ikke får mad begynder den at spise sine egne celler – kroppen nedbryder muskler og organer i stedet for fedt.

Er det sundt at være på fastekur?
Ja argumenter for fastekur er at kroppens celler ikke får mad og næring og derfor begynder at spise sine egne celler. Når kroppen opdager det, bliver der produceret nye friske celler. Så ud med de gamle svage celler og ind med de nye friske celler.

Sandheden om fastekure – For eller imod faste
Jeg ved ikke hvad der er rigtig eller forkert. Jeg ved hvad der føles godt eller skidt for mig og du skal mærke hvad der føles godt for dig. Jeg bliver altid lidt bange når folk er alt for sikre, når de ikke gør plads til tvivlen.

Hvis du vælger at faste, vil du sikker møde folk som advarer dig imod det og de der evt. gør det på en anden måde. Du kan evt. låne bøger på biblioteket om fastekurer eller google Alma Nissen som er en af de der har beskæftiget sig mest med fastekure.

De fleste af os har prøvet at faste i flere dage, i forbindelse med influenza og feber. I den har vi ingen sult og hele tarmsystemet holder derfor fri, og kroppen kan derfor bruge alt sin energi til at få os raske igen.

“Mange mennesker spiser sig mere syge af det de kommer i munden på en helt almindelig uge, end de vil gøre ved at spise grøntsagsafkog, gode olier, urtete og rent vand i 1 uge”

TVE var på besøg for ca. 4 år siden, dengang jeg havde en fysisk helsekostbutik.
Her snakker vi detox, råkost kur og tarmskylning ;-)

SUPPLEMENT TIL UDRENSNING, FASTE OG DETOX 

  • Før hvert måltid drikkes to glas vand med friskpresset citrosaft, da det både mætter renser og citronsaften virker slimløsende
  • Tørbørstning: Brug en sisal handske morgen og aften til at børste hele kroppen med. Det stimulerer kredsløbet og lymfen og de døde hudceller rasler af
  • Urtete: Drik masser af urtete, gerne de bitter urter som mælkebøtte, Grøn te eller en syre/base te eller Basica pulveret 
  • Drik vand: Det er vigtigt at drikke rigeligt med vand,  gerne tilsat lidt Himalay eller Epsomsalt.
  • Mælkesyretabletter: Det er vigtigt at få bygget tarmen op med de gode levende tarmflorabakterier. Du kan bruge Symbioflor, Multidophilus, Udo’s Probiotics eller NDS produkterne
  • Spis de gode olier såsom Hørfrø, Udos Choice, Eye q eller flydende Epa-Gla
  • Suppler gerne med Chlorella, som er små fine alger der virker udrensende
  • Pukka Fiber Plus er god, hvis du har brug for ekstra fiber-Urtepiller: Hvis du har lyst og behov for det så suppler gerne med BioDrain eller Detox Kit
  • En god organisk multivitaminpille som Omnimin eller Spektro
  • Tarmskylning: Jeg syntes det lille tarmskyld til hjemmebrug, er helt ok, og der er plads til 2 liter vand. Du kan købe dem i de fleste helsekostbutikker og på Netspiren.dk

KROPPENS EGNE UDRENSNINGSORGANER

Kroppen udrenser selv hver dag store mængder affaldsstoffer igennem er lever, nyre, lymfen, lunger og blodkar. Vi  udskiller via sved, urinen, afføringen og luften vi indånder.

Leveren er kroppens store detox organ via fordøjelsen. Spis og drik alt hvad der smager bittert, såsom rucula, artiskok og julesalat.
Urtete: mælkebøtte, marietidsel og Grøn te

Nyrerne filtrerer blodet for affaldsstoffer og er vigtig i forhold til væskebalancen. Drik dagligt 1-2 liter vand og spis masser af vandholdige frugt og grønt som agurk, tomat og vandmelon (ikke om vinteren)
Urtete: Agerpadderokke og Gyldenris.

Lungerne er med til at ilte blodet og det bedste du kan gøre for dine lunger er at bruge dem.  Du kan styrke lungerne med motion og vejtrækningsøvelser hvor du virkelig trækker vejret igennem helt dybt ned i lungerne.
Urtete: Lungeurt, timian og pebermynte.

Mave og tarmen belastes af forkert kost. Det er virkelig vigtig med en sund fordøjelse, det vil sige at komme ubesværet på toilettet 1-3 gange daglig. Noget af det der styrker fordøjelsen er motion, fiber, enzymer, fedtstoffer, vand og de gode mælkesyrebakterier som feks. Symbioflor
Gode urter er bukkehorn, papaya til enzymerne, og en god base te.

Lymfesystemet udskiller affaldsstofferne ud til de store lymfeknuder, der herfra udskiller affaldsstofferne via blodet og huden.  Du stimulerer lymfesystemet ved at bevæge dig. Har du ophobninger i benene så kan det gavne at få benene op og prøv også at lave liggende cykelbevægelser.
Af homøopatiske dråber bruger jeg Mercurius Bijodatus Comp fra Allergica eller Infeksin fra Holistica.

Musklerne er ikke et egentlig udrensnings organ, men det er vigtig at de ikke bliver ophobet af mælkesyrer. Musklerne får nyt ilt og aflever det brugte ilt ved at åbner og sammentrækker sig. Hvis dine muskler er indfiltrede og derved danner mælkesyrer, så kan du lave udstrækningsøvelser. Er det meget slemt så kan du tage et tilskud af en god organisk magnesium, som feks. Magnesium 300 fra Biosym eller til akut brug Magnesium Diasporal

Vigtig: Nu kan det godt være at du er ved at være træt at mine meget lange indledning, men jeg syntes det er vigtig at vide hvad og hvorfor du måske vil detoxe, udrense eller måske faste. Jeg vil også godt lige understrege at det ikke er noget man SKAL gøre, da kroppen som sagt selv godt kan holde kroppen ren og pæn, uden udrensning og urter.  Faste og udrensning er udelukkende noget du kan gøre hvis du føler for det.

Advarsel
Ved sygdom eller spise forstyrrelser fraråder jeg at du selv eksperimenterer med fastekurer. Gravide og ammende må ikke faste, detoxe eller på anden måde udrense kroppen.

INVITATION TIL EN SUND LIVSSTIL

RETROKUREN Råkost, detox & forkælelse
Siden jeg skrev dette blogindlæg om udrensning, er jeg blevet færdig med min bog RETROKUREN Råkost, detox & forkælelse

Retro står for noget unikt, et genbrug af noget der er så godt, at det vender tilbage. Det er netop essensen i retrokuren, der har samlet årtiers viden og krydret det med nutidens smag og livsstil. Du bliver hvad du spiser, men også hvad du tænker, føler, siger og gør. Derfor er filosofien bag retrokuren holistisk, og booster hele din sundhed, igennem råkost, detox og forkælelse.

udrensningskur, fastekur og detox

Længes du efter en pause, en uge hvor det er dig og din sundhed der er i centrum? Så er retrokuren lige noget for dig. Din kostplan er valgt, men alt andet er som et tagselvbord af muligheder, som du kan vælge til efter lyst.

I næste uge vil du have tabt dig 3-5 kilo, men endnu vigtigere så vil du mærke et mentalt overskud og din krop vil føles let, sund og energisk.

RÅKOST: Lad dig forføre med den gode gamle råkost, med et sundt pift af nutid. Ugens kostplan er sammensat ud fra principperne om en udrensende, basisk, anti-inflammatorisk og immunstyrkende kost, som smager forrygende.

DETOX: Tanker er føde til sjælen, så nu skal der renses ud i negative tanker og selvkritik. Vi gør hovedrengøring, på den sjove måde, med masser af tips, opskrifter og øvelser der hjælper med at detoxe alt, fra køkkenet til krop og sjæl.

FORKÆLELSE: Forkælelse virker først rigtig godt, når vi hengiver os til nydelsen, når vi giver slip. Den mentale udrensning, sker igennem egenomsorg, urtebade, tilgivelse og taknemmelighed. Alt sammen noget der får din krop til at danne mere af kærlighedshormonet Oxytocin.

Anmeldelser af  Retrokuren

Opskrift på Detox kugler 

Køb Retrokuren.dk

Køb Retrokuren som E-bog til kun 149.- hos Saxo.com