Min første fisketur

Træk en gammel sweater på og - ta´på en romantisk fisketur.Jeg har aldrig fisket før, og har kun sovet i telt en gang, som barn. Da jeg fortalte min søster, som har fisket i mange år, at jeg skulle på fisketur, spurgte hun om vi skulle fiske med orm eller fluer. Hun læste mit spørgende ansigtsudtryk og sagde grinende "Jeg kan virkelig ikke se dig komme en orm på krogen, Susy" Hvortil jeg rynkede på næsen og svarede "Hellere en orm end en flue" Så skreg hun af grin!Da jeg luftede mit fiskeriønske for min mand, arrangede han straks en fisketur. På et par dage ville han introducerer mig for kystfiskeri, fiskeri ved mole, fjordfiskeri og senere skal vi fiske i en å, og sidst i en sø.Christian er medblogger her, så du kan få tips og ideer til "Din første fisketur"Nu skal det handle lystfiskeri og en romantiske fisketur, med middag ved bålet og overnatning på stranden.Lystfisker for begynderJeg havde for år tilbage et par øreringe der lignede disse. Skønne øreringe som jeg havde købt på et kunsthåndværkermarked i Risør, Norge.Til oreintering, til dig der er lige så uerfaren en lystfisker som jeg, kan jeg fortælle at det er spinnere  - og fluer!Min første fisketurDet er orme, sandorme og de er temmelige ulækre. Vi købte dem i en lille lystfiskerbutik, hvor de lå i køleskabet sammen med mider og andet der kan lokke en fisk på krogen. Prisener 4 kroner pr. orm :)Christian er født og opvokset med jagt og fiskeri og vil elske at leve og spise i det fri ala  "Nak og  æd"CHRISTIAN:Jeg er født og opvokset på landet, vi havde jord lige ned til Varde å, en strækning på flere kilometer, så der var masser af fiskemuligheder, så der blevet fisket meget, og på mange forskellige måder. Da min far også var glad for lystfiskeriet, tog vi tit både til vestkyksten og forskelllige fjorde og søer.  Da Susy luftede tanken om at hun kunne tænke sig at komme med på en fisketur, fandt jeg mit gamle fiskegrej frem. Golfen har menlig overtaget fiskeriet de sidste 10 - 15 år. Så efter at al grejet var vasket, smurt og alle snørene var skiftet ud med nye, arrangerede jeg en fisketur som både skulle indeholde kystfiskeri, fiskeri fra mole, og fiskeri i Ringkøbing fjord. Det var meningen at dag 2 skulle være fiskeri i Varde å, det blev imidlertid forhindret af en massiv heldagsregn. Lystfiskeri for begyndereMOLEFISKERIKan du fornemme lyden af skrigende måger, fiskerkuttere, havet - og stilhed.Fisketur for begyndereCHRISTIANVi startede dagen med at køre til Hvide Sande og købte friske sandorm i Kiosken (lige over broen), og så gik turen ud til molen. Der stod i forvejen 4-5 lystfiskere og fiskede efter makrel. Snakken gik på at der selv samme morgen var blevet fanget masser af makral. Jeg havde tænkt at vi skulle fiske efter fladfisk, og det gøres bedst med sandorm på krog. Fiskeriet blev forstyrret af, at der var mange små ålekvabber som konstant tømte krogene for orm.Ved molen fisker man typist efter makrel, sild og fladfiskVi fangede dog ingen fisk...FJORD FISKERIJeg har indtil nu kun holdt fiskestangen og sluppet for af skulle sætte en orm på krogen.lystfiskeri for begyndereCHRISTIAN:Næste stop var ved sluserne ved Ringkøbing fjord. Vi havde håbet på at fange en multe, men vandet var for uklar, multen fanges med brødklumper, som føres hen foran multen som svømmer rundt i stimer, og bider i brødet af nysgerrighed, den er jo stort set vegatar, så den kan ikke fanges med orm eller blink som ligne små fisk.  Vi syntes at der var for mange biler og campingvogne der kørte over broen, og samtidig var vi lidt under tidspres så det blev til ganske få kast der.Vi fangede ingen fisk...FROKOST PÅ SVINKLØV BADEHOTEL.Se, hvad vi fangede. Verdens smukkeste salat med hjemmelavede kartoffelchips og spiselige blomster.Vi sluttede af med en kop kaffe og Svinkløvs berømte valnøddelagkage, som vi delte. Du kan læse mere om vores weekend på det gamle smukke badehotel og snupper opskriften på Valnøddelagkagen herSvinkløv badehotel frokostKYSTFISKERI Hvis du kun skal vælge ét sted at fiske, så tag på stranden. Det er den smukkeste og mest romantiske tur jeg længe har været på.Lystfisker for begyndereCHRISTIAN:Jeg ville gerne genopleve Lildstrand, hvor jeg som dreng fiskede med min far. Vi fangede  torsk, rødspætter og enkelte pigvarre. Jeg husker disse aftner og nætter som utrolig hyggelige, hvor vi hver havde 2 fiskestænger igang. Vi  kunne sidde og kikke på disse stænger i timevis, mens vi snakkede, drak kaffe og spiste medbragte madder.Her fiskede Susy og jeg i et par timer, men der var desværre temmelig meget tang i vandet og på bunden, som vanskeliggjorde fiskeriet. Så vi fangede igen fisk her. Så nu går turen til Ellisbøl strand som ligger ca. 10 kilometer herfra. Vi havde en hel strand helt for os selv.Her var vandet klart og uden tang, så det var meget nemmere at fiske her. Lystfiskeri på strandenEn øde strand hvor der var mindst 10 kilometer til det første hus og der var absolut ingen mennesker.En menneske tom strand er det mest fredelige og romantiske sted i hele verden om dagen, men lidt uhyggelig om natten, når solen er gået ned og månen står klar på himmelen.Romantisk fisketur på stranden ala nak og ædVi spiser aftensmad, når disse sandorme har fået en fisk på krogen ;-)Romantisk fisketur ala nak og ædSolnedgangen er så så småt ved at bevæge sig ind over stranden og vi er så småt begyndt at blive sultne.Vi har forsøgt at overbevise hinanden om at det er helt ok hvis vi ikke fanger nogen fisk. At hjemmebagt rugbrød med stegte løg og krydderurter vil smage forrygende!Snup opskriften på Christians hjemmebagte rugbrød her...Klokken er nu 22 og vi har ikke fanget nogen fisk...YES! Vi fangede en rødspætte. Verdens bedste rødspætte.Du kan se et lille klip her. Nogle gange virker Instagram videoerne først 2 gang du klikker.Tak til den lille fisk, som svømmet i vores retning. Måske har den tænkt at eftersom den alligevel ville blive spist eller fanget, så var der ingen der ville blive gladere for den end os, to mennesker på en øde strand.Fisketur for begyndere lystfiskVille ønske at jeg kunne føle den samme begejstring, ved hvet eneste måltid, som vi gjorde ved vores tallerken med den nyfangede rødspætte. Det var en oplevelse ud over det sædvanlige, at sidder der på stranden ved bålet og tilberede vores fisk. At spise den med udsigten til den smukkeste solnedgang, der gjorde himlen gul, orange og lilla.Da solen var gået ned tændte vi et par fyrfadslys som vi havde med i syltetøjskrukker.  Straks blev sandet under os levende!  Op af den fine sand kravlede der først en springloppe frem, så kom to og pludselig var vi omringet af små springlopper der hoppede rund om hovedet på os.Nu var det vist tid til at puste lyset ud og flygte ind i teltet.Romantisk fisketur på strandenVi slog vores nye to personers telt op på stranden, helt ned til vandet. Første lag var et fint hvidt telt, et slags fluenet. Det stod så hvidt og smukt på stranden i solnedgang. Så da min mand begyndte at dække mit romantiske telt over med et blå plastik teltstykke, var jeg ikke helt tilfreds.  Senere ud på natten, var jeg lykkelig over vores lille telt blev blå, vand og vindtæt!Vi havde glemt soveunderlag og sovepose! Så det blev en hård og meget kold nat.Vi gik i seng klokken 01.00 og vågnede igen en time efter, ved at det øsregnede. Christian for op og fik reddet det der stod uden for teltet og han fik lukket det lille teltvindue, som jeg absolut ville have åbent, så jeg kunne se månen. Nu vil jeg virkelig gerne have det lukket og holde regn og blæst ude.Havet buldrede og vinden blæste, det øsregnede og vi vågnede igen. Nu så vi to billygter der lyste ned mod os, oppe fra vejen ved klitterne. Det virkede fuldstændig surrealistisk, i den kulsorte nat. Hvem kører ned på den øde strand, som ligger mindst 10 kilometer fra det nærmeste hus? Er det strandpolitiet eller er det "hillbilly" ? Det fandt vi aldrig ud af.Ved firtiden vågnede vi igen, til lyden af en bil der kørte ned mod os. Hvor mon vi havde lagt den skarpe fiskekniv! Bilen, som viste sig at være en traktor med en træbåd på slæb, kørte helt ned ved siden af os. Hold stille et stykke tid og kørte væk igen.Vi vågnede radbrækkede og forfrosne klokken fem om morgnen. Der var et øjebliks tørvejr, så vi skyndte os at få pakket og komme afsted. Friskbrygget morgenkaffe over bålet til solopgang, må vi ha´tilgode.På fisketur på strandenJeg ved ikke om det er lovligt at overnatte på stranden, men jeg ved at vi vil gøre det igen - god forberedt!Jeg bliver aldrig lystfisker men jeg har stor lyst til igen at tage med Christian på fisketur.Du kan se et lille klip her. Nogle gange virker Instagram videoerne først 2 gang du klikker.CHRISTIANNattens beretninger er helt sandfærdig, men måske knap så dramatiske, som Susy mindes dem ;-)Hvis du har lyst til at starte på lystfiskeriet glæder så er her nogle få tips. Du skal selvfølgelig beslutte dig for, hvor du vil fiske og hvilke fisk der er i vandet der. Det handler jo at narre fisken til at tro, at det er mad du smider ud til den, hvis du vil fange f. eks. hurtig makrel, skal du fiske med et hurtig blink, som ligne en lille fisk, hvis du står ved en å og fisker efter ørred, så er det bedre med en lille spinder som ligner et insekt, eller en flue, som er nogle tynde fjer og hår der er bundet omkring en krog. ( og ikke en flue som Susy tidligere troede ;-)Mit råd til dig som gerne vil på fisketur, er at henvende til i en god fiskeforretning og fortælle hvad du ønsker at fange og hvor du vil fiske fra.  Fiskegrejet er vidt forskellig, afhængig af hvilke fiskeri det handler om. En stang med en snor og en krog er i teorien nok til at fiske i en sø eller å, samtidig kan der købes fiskestænger til adskillige tusinde kroner. Hvis du blot vil prøve om det er noget for dig har du garanteret et familiemedlem der har en fiskestang du kan låne. Eller du kan starte med at købe en pakke løsning hvor der er stang og hjul med snøre og det hele for ganske få hunderede kroner, så det er ikke dyrt at finde ud af om det er noget for dig. Hvis du også vi overnatte på stranden, så kan du købe et lille telt til 300 kroner, eller du ka låne vores.Fiskeri handler ikke kun om at fange en fisk, men også om er roen og hyggen omkring fiskeri. Som at sidde ved en åbrink og have fanget en ørred, evt. have en kasper røghat med til at røge en fisk. Det tager kun 20 minutter så har du en fantastisk velsmagende varmrøget fisk til et stykke medbragt rugbrød, det har aldrig smagt bedre. Eller tag ud til en å eller en sø, en tidlig morgen før solen står op, og oplev hele naturen vågne op. Startende med at kragerne begynder at trække ud til deres spisepladser, senere er det duerne. Du kan også opleve haren der dukke op på græsmarken eller rådyret der esser i skovbrynet. Det er efter min mening noget af det mest livsbekræftigende at opleve.  Det er den samme naturoplevelse man får, når man går på jagt, en tidlig morgen efter en sommerbuk. Det kan du læse om i "Jægeren og vegetaren"Hvis du selv har lyst til at tage på fisketur, kan du læse meget mere om fisk og fluefiskeri på Hobbyfiskeren.dk - mangler du fiskegrej, kan du finde det på fiskegrej.dk

Forrige

Hjemmelavet syltetøj

Næste

Vadehavet og livet på marsken